fredag 13 februari 2009

Funderingar runt arbetslöshet och jobbsökeri 7/2-09

Stephens funderingar kring jobbsökeri och andra funderingar….

Nu har jag sökt jobb hela dagarna sedan jag slutade arbeta den 12/12 -08. Fy vad det är tradigt att söka och söka, få nej överallt.... Det kan ju ta kål på den tuffaste människan juh. Då man äntligen fick ett positivt svar var företaget inte seriöst, tur att jag kollade upp dem först... Vad gör man då till och med donken säger nej till en som har nästan 20 års erfarenhet av service??? Var det inte lättare förut då det alltid fanns jobb inom restaurang eller sjukvården? Nu finns inte det heller. Efter att i torsdags vilat lite från jobbsökeriet bestämde jag mig för att strunta i arbetsförmedlingens och jobbsidorna på nätet där det är flera hundra sökande på varje jobb. Igår massmailade jag direkt till olika ställen med skräddarsydda brev som jag försökt utforma. Nuförtiden ska man ju "sälja sig själv", vara "prestigelös" och "kravlös", liten och helst jobba gratis och mycket. Pengar styr allt här i världen. Hur säljer man sig själv? Har faktiskt ingen aning... Men men, om någon har tips så är jag "lyhörd", som jag skrev någonstans. Jag kan ta vilket "skitjobb som helst", arbeta vilka tider som helst och under vilka anställningsformer som helst. Jag "ställer inga krav" och jag är fullständigt "lojal". Jag har inga som helst "löneanspråk", bara jag slipper sitta hemma och känna att jag inte behövs i samhället, utanförskapet har fått ett ansikte. Jag skulle ju egentligen behöva åka och hälsa på min gamle och sjuke far, men jag är ägd av arbetsförmedlingen och a-kassan nu, får inte lämna staden, då jag ska kunna infinna mig samma dag om jag blir kontaktad. Jag har 300 dagar på mig att ordna upp mitt liv, annars blir jag ett socialfall. Efter 3 månader säks ersättningen som ett bevis på att jag borde ha lyckats bättre och inte är värd mer än 65%. Har redan halverat inkomsten i och med att jag började stämpla. Tack och lov att man inte har lån och skulder. Längtar bara till kolonistugan och gräva i jorden, det skulle ha varit vår nu. Hur har ni andra det som söker jobb? Är man inte tillräckligt utanför så att man är berättigad till utbildningsbidrag så verkar man inte ha en chans. Igår skickade jag närmare 40 jobb-mail och rent statistiskt borde det väl ge något resultat? Nej nu har jag gnällt färdigt här, ska fortsätta leta potentiella arbetsgivare...Ta en promenad i ett härligt snöigt Hägersten. Vintern kan oxå vara underbar. Sedan baka en sockerkaka och dricka varm choklad. Inte så dumt. Önskar er alla en fin helg.

mvh

Stephen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar